آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

قواعد وینیلی

 


     کتاب حاضر به نام «قواعد وینیلی» در 100 صفحه شامل قواعد شخصی ماسیمو وینیلی طراح معروف معاصر است که در سال 2009 م. منتشر شده و به صورت مجموعه ای از اصول و راهکارهای مطلوب وی برای طراحی گرافیک، به ویژه کاربرد حروفچینی در آن و بادها و نبایدهای حروفچینی به مخاطب ارائه می شود. وی در این اثر سعی در آموزش تجربیات خود به علاقه مندان و هنرجویان گرافیک و حروفچینی داشته و کتاب خود را در دو فصل در قالب نکات ملموس و ناملموس مربوط به بحث ارائه می کند. در فصل اول به مسائل ذهنی و فکری پیرامون حروفچینی پرداخته و در فصل دوم توجه خود را معطوف به عناصر مهم و عملی در امر حروفچینی می کند.



فهرست مطالب


پیشگفتار مترجم

مقدمه

بخش اول: جنبه های ناملموس

معنا شناسی

نشانه شناسی

کاربرد شناسی

انضباط

تناسب

ابهام

طراحی یکیست

نیروی بصری

زیبایی فکری

غیر زمان مندی

مسئولیت

تعادل

بخش دوم: جنبه های ملموس

انواع قطع کاغذ

شبکه بندی ها، حاشیه ها، ستون ها و واحدها

سربرگ شرکت

شبکه بندی های کتاب

قلم ها؛ نمونه های اصلی آن

چپ چین، وسط چین، همتراز شده

رابطه اندازه حروف

خط کش ها

اندازه های متضاد حروف

مقیاس

بافت

رنگ

صفحه آرایی ها

توالی

عطف بندی

یکسانی و تنوع

فضای سفید

مجموعه ای از تجربیات

نتیجه گیری



پیشگفتار کتاب


     تایپوگرافی یا معادل رایج فارسی آن یعنی حروفچینی را باید به عنوان مجموعه شگردهای پردازش و به کارگیری حرف، کلمه، جمله و متن در قالب اثر گرافیکی تعریف کرد که به منظور بیان مطلب یا انتقال پیامی به مخاطب مورد استفاده قرار می گیرد. به بیانی دیگر حروفچینی عرصه ای گرافیکی است که حروف، عناصر اصلی آن را تشکیل می دهند و اغلب در قالب مولفه های خطی طراحی یا نقاشی شده، در قیاس با سیمای خشک متون چاپی ساده، نمودی گرافیکی تر دارند. در این حوزه هنری، بخش اعظم خلاقیت بر روی حرف و رابطه آن با سایر عناصر زمینه ارائه کار اعمال می شود. به طور خلاصه و ساده، حروفچینی یعنی بازی با حروف در آثار گرافیکی.

     سابقه نیم قرنی تایپوگرافی در ایران و کاربرد وسیع آن در طراحی و گرافیک به ویژه در یکی دو دهه اخیر در ایران در اثر رشد گستره صنعت چاپ و تثبیت جایگاه بی بدیل رایانه و گرافیک رایانه ای موجب می شود این حوزه نیز مانند بسیاری دیگر از عرصه های گرافیک مورد توجه وافر قرار گیرد و از این رو لازم دیده شد در این زمینه اقدامی هرچند کوچک برای تقویت بینش مخاطب محترم و بهره مندی از تجربیات سایر هنرمندان موفق انجام شود. از این رو نسخه رایگان کتاب قواعد وینیلی که توسط ماسیمو وینیلی طراح و معمار برجسته ایتالیایی ساکن آمریکا و برنده ده ها جایزه هنری از جمله جایزه معماری از آکادمی هنرها و ادبیات آمریکا که در سال 2009 م. به عنوان خلاصه ای از یک عمر دستاورد حرفه ای در زمینه طراحی به نگارش درآمد و در دسترس عموم قرار گرفت تا به عنوان راهنمایی برای طراحان جوان تر باشد به پیشگاه مخاطب محترم ارائه می شود. لازم به ذکر است که نسخه چاپی این اثر با اختلاف تنها چند صفحه بیشتر در سال 2010 م. منتشر گردید. بدیهی است از آن جایی که کتاب حاضر به قالب غربی حروفچینی می پردازد برخی از نکات برای طراح فارسی نیازمند اعمال تغییر خواهد بود.

     نکته ای قابل توجه در اعتقادات وینیلی وجود اخلاقیاتی خاص و لزوم پیروی از باورهایی قابل احترام و دوری از بی نظمی، پیچیده سازی بیهوده و مد گرایی موقتی است. او به عنوان یک طراح، حساسیتی جالب نسبت به بسیاری از پدیده های موجود در طراحی دارد که به آن ها به عنوان انحراف می نگرد. به عنوان مثال آزادی عمل ناشی از ظهور رایانه برای طراحی قلم های رایانه ای را عاملی برای انحراف بصری و آلودگی فرهنگی توصیف می کند. یا این که به استانداردهای قطع کاغذ در ایالات متحده به خاطر تناسبات آن که از نظر او زشت هستند و منجر به آشفتگی می شوند انتقاد کرده و آن را محصول فرهنگ اقتصاد آزاد، رقابت و هدر دادن می داند و اضافه می کند این برداشتی غلط از مفهوم آزادی است! جالب تر این که معتقد است از آن جایی که اخلاقیات و زیبایی شناسی از ریشه معنا شناختی مشترک و قابل احترامی برخوردارند لذا طراح مجاز به هدر دادن امکانات نیست و استاندارد کردن قطع کاغذها و قطع انتشار منجر به حفظ درختان و کاهش آلودگی و هدر رفتن منابع می شود و کمکی آگاهانه به محیط زیست است. او می گوید وظیفه طراح این است که به حرفه خود بیشتر وقار دهد تا این که آن را غرق در زرق و برق کند. اما در برخی موارد به اظهاراتی می پردازد که بیشتر جنبه شخصی داشته تا واقعیتی تأثیرگذار در طراحی. به عنوان مثال در جایی که به تغییر شکل در حروف به کار گرفته شده در طراحی و پیش بینی وحشتزده شدن مخاطب با دیدن آن ها اشاره می کند. هرچند در ادامه اعلام می کند استفاده از این شگرد در برخی موارد در طراحی بسته بندی منجر به کسب نتایجی بهتر می شود. در کل می توان مطالب این کتاب را مجموعه ای ارزشمند از باورهای وینیلی در حوزه طراحی و جوانب مختلف آن در نظر گرفت.    

     مترجم امیدوار است اثر پیش رو قادر به جلب رضایت مخاطب محترم به ویژه دانشجویان و علاقه مندان به گرافیک و ارائه نکاتی مفید در راستای ارتقاء کیفی بینش و سطح فنی کار طراحی باشد.



تصاویری از داخل کتاب




تصویر جلد کتاب اصلی




اطلاعات بیشتر

  • > معرفی کتاب در سایت آمازون


  •  
     
    ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو