آثار سعید خاوری نژاد

مترجم، محقق است

 

پیکرتراشی از 1945

 

     اثر حاضر در 380 صفحه نوشته اندرو کازی توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد در سال 1998 به چاپ رسیده است و به بررسی سیر تاریخی پیکرتراشی و روندهای سبکی موجود و مباحث نظری پیرامون آن از پایان جنگ جهانی دوم تا ابتدای هزاره جدید می پردازد. در ابتدا به پیکرتراشی اروپا پس از سال 1945 م. و رگه های کلاسیک و یادمانی آن توجه شده و پس از آن پیکرتراشی جدید و سپس تأثیر زندگی روزمره در این هنر به ویژه پاپ آرت ارزیابی می شود. در ادامه به مینیمالیسم و سپس بر ضد فرم تمرکز می شود. استفاده از مواد طبیعی و هنر زمینی بررسی شده و پیرو آن پیکرتراشی معطوف به فضای عمومی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در انتها درباره پیکرتراشی کالایی توضیحاتی ارائه می شود و کتاب با ارائه یک جدول زمانی تطبیقی پایان می یابد.


فهرست مطالب

پیشگفتار مترجم

مقدمه

فصل اول: پیکرتراشی اروپا پس از 1945

عامه ای کردن پیکرتراشی مدرن

پیکرتراشی عمومی: یادآوری جنگ

هنری مور و کارکرد یادمانی

میان زمینه پیکرتراشی

جاکومتی و پاریس پس از اشغال

سنت غیر پیکروار

گابو و ساخت گرایی

پیکرتراشی، معماری و یادمان

غیر مادی شدن

فصل دوم: پیکرتراشی جدید

کلمنت گرینبرگ و هربرت رید

پیکرتراشی جدید در ایالات متحده آمریکا

هندسه ترس

زندانی سیاسی گمنام

سیمای مدرنیسم

فصل سوم: پیکرتراشی و زندگی روزانه

اسطوره و واقعیت

واقع گرایی نو

جانز و راشنبرگ

پاپ آرت

فصل چهارم: مدرنیسم و مینیمالیسم

مدرنیسم گرینبرگ

نسل جدید بریتانیا

مینیمالیسم

فصل پنجم: ضد فرم

مواد و مصالح پیکرتراشی

نگاه در برگیرنده بی طرف

انتزاع نامتعارف

بویس و آلمان

هنر فقیر

بدن به مثابه پیکره

فصل ششم: مواد طبیعی

از مینیمالیسم تا منظره

احیاء تاریخ

اسمیتسون و افت

هنر خاکی و اروپا

طبیعت و تصنع

پیکرتراشی و معماری

فصل هفتم: فضاهای عمومی

محوطه هایی برای پیکرتراشی

بازتاب حضور انسان

مداخلات شهری

موزه به عنوان نهاد

علیه موزه

کارگاه به مثابه موزه

پیکره به عنوان سلاح سیاسی

چالش فضای عمومی

بازگشت یادمان؟

ضد یادمان

مناظره با تاریخ

 

فصل هشتم: اشیاء و پیکرتراشی 

روح و جسم

اشیاء و پیکرتراشی

آلمان پس از بویس 

پیکرتراشی کالایی

پیکر انسان

جدول زمانی تطبیقی هنری، فرهنگی و سیاسی

 


پیشگفتار کتاب 

     هنرهای تجسمی نظر به وضعیت پیچیده هنر سنتی از طرفی در اثر پدیدار شدن سبک ها و روش های معاصر و جدید و از طرف دیگر گستردگی شدیدی که منجر به دشوار شدن دسته بندی منسجم روندهای سبکی موجود در این حوزه در اثر امحاء مرزهای مشخص و ظهور پدیده های هنری میان رشته ای شد دستخوش تحولات شکلی و ماهوی قابل توجهی گردید که در این میان پیکرتراشی همانند نقاشی شرح حالی تأمل برانگیز دارد.

     چندین سال است در مکتوبات تخصصی هنری به جای واژه مجسمه سازی که ناظر بر روندهای سبکی گذشته های دور این حوزه هنری بوده از پیکرتراشی استفاده می شود تا بسیاری از آثار غیر پیکروار تراش خورده یا تولید شده را شامل شود که در گذشته در این حوزه قرار نمی گرفتند. اما اکنون شاید زمان آن باشد که در راستای افزایش دقت گستره شمولیت این حوزه هنری که مرزهای آن از دامنه اختیار قواعد آمره مرتبط با مفاهیم و سبک های هنری و به عبارت دیگر ابعاد نظری و عملی هنرهای تجسمی می گذرد از واژه ای دیگر بهره گرفته شود تا قادر به در برگرفتن تغییرات معاصر و به ویژه اخیر در این قلمرو هنری باشد که در بسیاری از موارد، دیگر نه تنها شامل آثار پیکره ای بلکه شاهد سرهم بندی ها، چیدمان ها، رویدادها و جریانات تازه تری می شود که حتی ساختار مدرن به چالش کشاننده سنت کلاسیک پیکرتراشی را نیز متحول می کند.

     این که آثار جدید (مجسمه، پیکره، سرهم بندی، چیدمان، اجراء، رویداد، کنش، عملیات، سازه یا هر نام دیگر) و یا مخاطب که در گذشته بیننده و امروزه در بسیاری از موارد به مشارکت کننده تغییر می کند را چه باید نامید پیش از هر چیز در ابتدا مستلزم آگاهی از سیر تاریخی ظهور و رشد هر یک از موارد مذکور می باشد و از این رو اثر حاضر با گرایشی سبک محور به ارائه تاریخی از سیر پیکرتراشی پس از جنگ جهانی دوم تا حدود ابتدای قرن جدید پرداخته و سعی در معرفی اندیشه های شکل دهنده به جریانات رایج در این دسته از هنرهای تجسمی خواهد داشت. کتاب از نزدیک بر روی ده ها پیکرتراش و به عبارتی دقیق تر هنرمندان معاصر فعال در حوزه های مختلف پیکرتراشی تمرکز کرده که در این میان با تفصیلی بیشتر به هنرمندان شاخصی مانند فهرست پیش رو اشاره می کند: در فصل اول مایول، مور، برانکوزی، مارینی، جاکومتی، موهوی نادی، گابو، بیل، کنستانت، بالدساری و فونتانا؛ در فصل دوم اسمیت، کیسلر، پائولوتزی، ترنبال و باتلر؛ در فصل سوم کلن، مانزونی، آرمان، جانز، راشنبرگ، کینهولز، اولدنبرگ و سگال؛ در فصل چهارم کارو، تاکر، اسمیت و موریس؛ در فصل پنجم موریس، سرا، بویس، پیستولتو، مرز، نومن، آکونچی و هورن؛ در فصل ششم د ماریا، هایزر، اسمیتسون و لانگ؛ در فصل هفتم گراهام، متا کلارک، بورن، بروتهارس، هاکه و سرا و در انتها در فصل هشتم استاین بک، بیکرتون و گابر. هرچند تعداد افراد معرفی شده در این کتاب بسیار بیشتر از فهرست بالا می باشد.

     نکته ای که در این میان بیش از هر چیز دیگر نظر را به خود جلب می کند این است که پیکرتراشی از آن دسته از موضوعاتی بوده که در میان منابع مکتوب هنری در ایران از غناء خاصی برخوردار نمی باشد و فقر منبع در این حوزه همواره چشمگیر بوده و این نیاز احساس می شد که در زمینه افزایش منابع مربوط به تاریخ و به ویژه مباحث نظری پیکرتراشی معاصر اقدامی جدی صورت گیرد و از این رو بنا به پیشنهاد و حمایت جناب آقای دکتر گودرزی دیباج مدیریت محترم واحد تجسمی حوزه هنری در جهت افزایش منابع فارسی در این حوزه اقدام شد که اثر حاضر که از متنی به نسبت سنگین برخوردار است به همراه دو کتاب جدیدتر که توسط همین مترجم در حال ترجمه هستند به نام های راهنمای پیکرتراشی: پیکرتراشی معاصر از 1980 و همچنین گفتگوهایی درباره پیکرتراشی، بحث را از دهه 80 قرم 20 م. به دهه اول قرن 21 م. رسانده و مباحث این کتاب را پوشش خواهند داد، به عنوان اقدامی کوچک برای رفع این کمبود تقدیم می گردد.

     در انتها مترجم مایل است مراتب تشکر و قدردانی خود را از پی گیری های خانم ها میرحامد، قیاسی و شیخی در حوزه هنری و همچنین خانم شکوری برای بازخوانی اولیه و اصلاح متن کتاب اعلام دارد. امید آن می رود اثر حاضر بابی برای ارتقاء سطح دانش و آگاهی مخاطب گرامی در زمینه سیر تاریخی و مباحث نظری پیکرتراشی معاصر باشد و به عنوان منبعی مناسب مورد استفاده اساتید، دانشجویان، هنرمندان و علاقه مندان به تاریخ هنر و به طور خاص پیکرتراشی قرار گیرد.


تصاویری از داخل کتاب

        

        

        

 


تصویر جلد کتاب اصلی

 


اطلاعات بیشتر


 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو